Daisy Nykjær Andersen er ny folketingskandidat

På generalforsamlingen for Radikale Venstre i Vejen Kredsen blev Daisy Nykjær Andersen valgt som ny folketingskandidat i stedet for Hans Vestager.

I en personlig præsentation nævnte den nye kandidat fx følgende om sine mærkesager:

• Det handler om du og jeg. Det handler om vores forhold til vores omverden, det at vi tager ansvar for den måde, vi behandler hinanden på og lever sammen på. Jeg går ind for et samfund baseret på at skabe tillid og har aldrig ønsket at skabe dybe kløfter på tværs af forskelligheder. Jeg mener, at vi som individer skal have ret og mulighed for at forme vores egen fremtid. Uanset hvilken baggrund vi kommer fra.

Daisy Nykjær Andersen, som er 42 år og bosiddende i Grindsted fortsatte:

• Vi skal forme Danmark, ved at lytte til Danmark. Vi skal søge det pragmatiske i vores politik, tage udgangspunkt i virkeligheden og således ikke lade os diktere af idealer, der mere handler om principper langt væk fra den verden, de skal virke i.

Og om sine personlige karakteristika fortsatte hun:

• Jeg passer på nogle af de fordomme, der findes om medlemmer af Radikale Venstre, rundt omkring; jeg er akademiker, hylder demokratiet og det frie valg, et bæredygtigt klima samt brugen af økologiske kornsorter i mit hjemmebag. Men - jeg er også opvokset i et arbejderhjem, hvor det at være akademiker ikke lå lige for.  Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg hjemmefra har lært at søge organisering og fællesskaber, fra en tidlig alder. De politiske fællesskaber har således været en stor del af min opvækst, præget mit engagement og sikret et stort socialt udsyn. Investering og ikke mindst udvikling af daginstitutionsområdet, folkeskolen og uddannelse i sin helhed ligger mig måske netop DERFOR, meget på sinde. Det skal være muligt for medarbejderne at give børnene – vores fremtid – den bedste start i livet. ALLE børn skal have de bedste muligheder for at udvikles, lære og trives – ved at investere ambitiøst, og have tillid samt respekt til de voksne omkring.

Vejen Kredsen har tidligere givet valg til Folketinget, senest i 2012 da Hans Vestager havde en periode på Christiansborg som barselsvikar.